FUELCAT. HET DEFINITIEVE ANTWOORD OP ONGELODE BENZINE.

Tetra-Ethyl lood is een additief dat sinds 2000 niet meer gebruikt mag worden. In plaats hiervan worden tegenwoordig andere additieven gebruikt die een min of meer vergelijkbaar effect hebben. Het enige verschil is dat deze additieven niet "smerend" zijn en de brandstf verschralen. Het gevolg is dat met name de klepzittingen en kleppen onderhavig zijn aan grote slijtage.

De fuelcat is een tin-katalysator die zowel in de brandstofeiding (īn-line") als direct in de benzinetank ("īn-tank") kan worden geplaatst. Deze tin-katalysator heeft verschillende eigenschappen die de detonatiegevoeligheid van benzine onderdrukken. Bepaalde molecuulstructuren van benzine elementen worden door de fuelcat verbroken zodat een efficientere verbranding kan plaats vinden waarbij de kans op detonatie drastisch wordt gereduceerd. Een zeer belangrijk neveneffect van deze tin-katalysator is dat het nagenoeg dezelfde positieve smerende eigenschappen heeft als tera-ethyl lood.

In de Fuel Cat zit een tin legering die onder invloed van langsstromrnde benzine microscopische kleine deeltjes tin aan de benzine afgeeft. Deze tindeeltjes worden bij verbranding tin-oxide deeltjes welke een dunne coating achterlaat op de kleppen, klepzittingen, de kop en zuigers. Door gebruik van de Fuel Cat wordt het toevoegen van een loodvervanger overbodig.

De conventionele loodvervangers hebben alleen verbrandingsverbeterende eigenschappen maar niet de smerende eigenschappen zoals Fuel Cat, die daarnaast ook het vermogensverlies voorlopig compenseert. De Fuel Cat heeft een levensduur van ongeveer 400.000 km. Een investering die snel terug verdient.

In een wetenschappelijk onderzoek op een Peterbilt truck met Cummins 350 diesel door het Ocean Air Environmental institute naar de Fuel Cat zijn de volgende resultaten gekomen.

1. Vermogenswinst bij snelheden in twee gebieden tot 70 km/h en tot 120 km/h.

2. De meeste vermogenswinst werd gemeten aan het eind van elk gebied.

3. CO uitstoot (g/hpr) werd mt 32.2 % gereduceerd.

4. Emissie van deeltjes (THC g/hphr) werd met 14.24 % gereduceerd.

5. Heeft geen negatieve gevolgen op het motorvermogen.

6. Minder brandsof verbruik, reductie van 13,6 % is gemeten op het testvoertuig.

 

HOME

HOOFDMENU