Te koop aangeboden.....

 

 

TE KOOP AANGEBODEN.

Klasieke ( sport ) auto.

Geheel gerestaureerd.

Vraagprijs HOOG.

Taxatierapport NOG HOGER.

 

     Zo begint het bij veel mensen in veel gevallen.  Eindelijk na jaren van veelal noeste arbeid bent u in de ( financiële ) positie gekomen om die jeugddroom, een  echte klassieke (sport ) auto aan te schaffen, want wat zijn ze duur geworden. Maar goed, het moment is daar, na een afspraak gemaakt te hebben met de verkoper, neemt u behalve uw eigen technische knobbel natuurlijk ook uw buurman mee want die is ook altijd met oude auto's in de weer  en heeft vroeger nog in een garage gewerkt, dus dat zit wel goed. En wat zou er eigenlijk mis kunnen zijn aan een total gerestaureerde auto?

   Bij de auto aangekomen bent u meteen emotioneel verkocht, want wat is hij mooi, precies wat u zoekt. De verkoper maakt dan ook meteen gebruik van de situatie door zijn fotorestauratie verhaal uitgebreid aan u te tonen en de auto regelrecht de hemel in te prijzen, er is er maar EEN DIE  ZO is gerestaureerd. Na de proefrit en de uitgebreide inspectie van u en uw technische buurman, want die heeft zich inmiddels ook niet onbetuigd gelaten, ( heeft zeker 3x aan het rechter voorwiel staan schudden )  begint de onderhandeling over de vraagprijs en besluit u over te gaan tot de koop van uw jeugddroom. U maakt een afspraak wanneer de auto gebracht kan worden. In de tussentijd wordt u natuurlijk meteen lid van uw merkenclub en bij ontvangst van het eer ste clubblad wordt uw enthousiasme alleen maar groter, was het maar vast zover dat de auto in uw garage staat.

     Eindelijk, het is zover. De eerste de beste zondag met mooi weer maar eens een proefrit maken en meteen een bezoekje brengen bij een vriend met ook zo een zelfde auto, een ritje van 60 km, dat is leuk om me te beginnen. Samen met de vrouw genieten van de nieuwe aanwinst.

     Contact! Starten, het gebrom van die oude vertrouwde techniek klinkt als muziek in de oren. Eerste  versnelling, RIJDEN. Tweede versnelling, oeps! Dat gaat toch wel wat stroever dan u gewend bent in uw modern blik, maar goed even wennen, de auto is nu eenmaal meer dan 25 jaar oud, ook al hoort u een gierend geluid. Derde versnelling, gierend geluid wordt een beetje minder. Vierde versnelling, wat een sensationeel gevoel je eigen klassieker.  U draait de snelweg op, even invoegen dan gas erop in de overdrive naar 100-120 km, geweldig gevoel en zo trots als een pauw, u wordt aan alle kanten bekeken. Als u dan eenmaal een beetje gewend bent aan de toch wel erg Spartaanse zit krijgt u ook in de gaten dat er ook meters en klokjes in uw auto zitten. De snelheid is OK, de toerenteller geeft zeer variabel zijn waarde weer, want hij slingert van 1000 naar 6000 t.p.m.  Temperatuurmeter  staat wel een beetje hoog ± 100 º C, maar een beetje gas terug nemen. Dan ziet u ook, hoe warmer de motor temperatuur oploopt de oliedrukmeter een steeds lagere waarde aangeeft.  Net als u een langzamere auto aan het inhalen bent, lijkt het alsof de auto wat zwaarder gaat rijden om dan steeds langzamer te gaan rijden om vervolgens de pijp helemaal aan Maarten te willen geven, gelukkig vlakbij een uitwijkplaats. De motorkap open, uconstateert behalve dat de motor erg veel warmte uitstraalt dat het toch het verstandigste is om de wegenwacht te bellen. Na de diagnose van de wegenwacht, die niet veel goeds voorspelt, besluit u om de auto naar huis te laten slepen.

     Na rijp beraad met uw partner, maar eens contact gezocht met de technisch adviseur van uw merkenclub en een afspraak gemaakt voor een juiste diagnose. Na een grondig en deskundig onderzoek van deze technisch adviseur blijkt dat uw klassieker tot op de draad versleten. Het is een Amerikaanse import auto die een zwaar leven achter de rug heeft. Dat hoeft op zich geen bezwaar te zijn als de auto zeer grondig, volgens de regels der kunst, wordt gerestaureerd.

    CONCLUSIE :

Chassis: Heeft zware schade gehad, er is gewoon over de schade heen gespoten.

 Motor : Is totaal uitgewoond, er resteert alleen een grondige revisie.

Versnellingsbak: Overdrive is totaal versleten en is dringend aan revisie toe.

Voorwiel ophanging: Zit weliswaar goed in het vet, maar is gewoon versleten.

Verder nog wat kleine mankementen, kortom uw eerste restauratie dient zich aan.

      Om van uw lang gekoesterde droom een goed rijdende realiteit te maken kost dit nog eens de helft van wat u voor de auto heeft betaald. Denk nu niet dat dit bovenstaande zomaar een verzonnen horror verhaal is want dit is één van de vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk die ik nog te veel tegen kom als technisch adviseur en taxateur van populaire klassieke auto's.

   ADVIES :

  Ik geef iedere aspirant koper van een klassieke auto het nadrukkelijke advies om vooral voor de koop overeenkomst eerst contact op te nemen met een merkenclub van het merk van uw keuze, want die hebben de mensen en de broodnodige kennis in huis om u bij te staan met een aankoop keuring. Zelfs bij sommige zgn. professionele restauratie bedrijven kom ik " totaal " gerestaureerde auto's tegen die amper de helft van de  vraagprijs waard zijn. Omdat het over het algemeen om aanzienlijke bedragen gaat is een goede voorlichting van zeer groot belang, dat  uw zuurverdiende geld dan ook zo goed mogelijk besteed wordt al is het maar om lastige vragen thuis te vermijden . Een klassieke auto van een goede kwaliteit, is in goed onderhouden staat behoorlijk waarde vast en er kunnen ontzettende leuke dingen mee worden ondernomen.

    Het is dan ook onbegrijpelijk hoe sommige mensen een tweede hands auto kopen voor hun partner, voor een paar duizend gulden, dan moet er aan alle mogelijke garantie en keuringsvoorwaarden, omruilgarantie, A.N.W.B e.d worden voldaan alvorens tot aankoop over te gaan. Maar als het om aanschaf van een klassieker gaat, voor soms vele tienduizenden guldens, word er blindelings af gegaan op mooie praatjes zonder enige vorm van garantie.

     Ik hoop met dit artikel sommige mensen een beetje op weg te helpen. Mocht er na aanleiding van dit artikel ( technische ) vragen zijn, sta ik altijd voor iedereen klaar, zodat we met elkaar het kaf  van het koren kunnen scheiden.

Jack van der Hoek, beëdigd taxateur.             

 

     

^ Top

Home

Hoofdmenu