Alpen  Toer Rally.....

 

ALPEN TOER RALLY .

 

    Ondanks het feit dat er een serviceteam van tien man aanwezig waren was tijdens de rally, zijn er nog nooit zoveel pechgevallen behandeld.

     Dit geeft voor ons aanleiding om de koppen bij elkaar te steken en de deelnemers eens technisch tegen het licht te houden. Alle keuringen en welgemeende adviezen ten spijt, zijn er nog vele eigenaren en garages van klassieke auto's, zich niet of nauwelijks van bewust van de eisen en belasting van de techniek van hun auto's tijdens ritten zoals van een Alpen Toer Rally ( A.T.R. ).Daarom zijn veel pechgevallen zondermeer te wijten aan onvoldoende voorbereiding en/of het niet opvolgen van goede adviezen van ons serviceteam.

     Er kan natuurlijk ook domme pech in het spel zijn, waarvan enkele voorbeelden:

     1) Afgebroken koppelingsgevestiging terwijl er net een nieuwe koppeling is gemonteerd.(Porche).

     2) Afgescheurde schokdemper. ( Austin Healey).

    3)   Defecte benzinepomp. ( Autin Healey ).

    4) Gebroken klepveer. ( Sunbeam Tiger ).

    5)   Lekke koppakking. ( Morgan ).

    6) Oververhitting door te veel isolatie. ( Maserati ).

     Maar als iemand naar mij toe komt die zegt dat zijn remmen 100 % in orde zijn gemaakt door zijn garage, maar dat hij nu bijna niet meer remt,  na de laatste afdaling, vervolgens worden de remmen van  de auto door ons ontlucht, en als dan blijkt dat er compleet modderwater uit het remsysteem komt, dan vraag ik mij af wat de betreffende garage bedoelt met " 100 % nagekeken ".

     Dat er een bijna concourauto in Hillegom, tijdens de keuring, wordt afgekeurd op remslangen en een achterwiellager, wat er bijna uitrolt, en dat dezelfde auto op de terugweg moet worden opgeladen met een totaal kapotte aandrijfas, dan vraag je je weleens af, Waarom. Ook als er tijdens de keuring in Hillegom, tegen sommige mensen, na meting van de remvloeistof, wordt gezegd dat hun vloeistof vervangen moet worden, en dan de opmerking krijgen dat het onzin is, omdat het vorig jaar pas is gedaan, maar tijdens de rally komt zo iemand naar je toe met de klacht dat zijn rem zo sponsachtig aanvoelt, dan bekruipt je het gevoel soms " waar ben ik mee bezig".

Ook is er  in Hillegom een auto afgekeurd met wel erg veel speling in zijn stuurhuis, waarop de eigenaar geheel ter goede trouw, zijn auto bij zijn dealer met deze klacht aanbiedt, waarop deze te kennen geeft dat het bij dit type auto een normaal verschijnsel is en dat hij er gerust mee kon rijden. Het gevolg was dat het serviceteam onnodig veel uren aan deze auto aan het sleutelen is geweest, en zelfs een draaibank heeft moeten huren, om zelf een bronzen bus te draaien omdat de originele bus nu helemaal verdwenen was en de auto eigenlijk gerepatrieerd diende te worden, garage........ BEDANKT!

     Als dan ook de koppeling ( NET VERVANGEN ) van een auto van het serviceteam het begeeft, is het helemaal aanpoten. Denk nu niet dat het serviceteam ook maar een ogenblik in mineurstemming is geweest!

     O nee, de sfeer was geweldig want wat hebben we weer genoten en wat zijn we bevoorrecht met zo'n organisatie.

     Maar om op de techniek terug te komen, geeft bovenstaande gevallen toch aan dat er structureel wat mis is met de kwaliteit van sommige klassieke auto's Ik kom er tijdens mijn aankooptaxaties en keuringen steeds meer tegen. ± 85 % van de te koop aangeboden klassieke auto's zijn in optiek mooier dan nieuw maar tijdens een uitgebreide inspectie zijn er meestal (veel) technische gebreken variërend van een kompleet vervuilt koelsysteem tot totaal versleten motor, versnellingsbak en/of ophanging.

     Sommige verkopers/restaurateurs speculeren er kennelijk nog steeds  dat dit soort auto's alleen gebruikt worden voor het zondagse ritje rond de kerk, en als naderhand iemand aanspraak wil maken op garantie, wordt steenvast verkeerd gebruikt gehanteerd.

     Naar aanleiding van opgedane ervaringen hebben wij ( serviceteams ) dan ook het plan opgevat om via de Nationale Recreatie Stichting (N.R.S.) , tegen een redelijke vergoeding en na afspraak een zgn uitgebreide technokeuring in het leven te roepen, ongeveer vergelijkbaar met de A.N.W.B. keuring, maar dan specifiek gericht op uw kostbare klassieker. En als u dit laat geschieden, ruim voordat u aan een rally of rit begint, heeft u alle gelegenheid om uw auto technisch op een hoger peil te (laten) brengen en zo tijdens een rally meer te kunnen genieten van uw auto.

     Heeft u interesse in zo een keuring laat het dan  zo snel mogelijk weten, dan kunnen wij een plan opstellen, ook ideeën of suggesties zijn welkom.

Jack van der Hoek, beëdigd taxateur.