Remmen - remolie.....

 

     Als wij ( serviceteam ) weleens achter een deelnemer aan een stevige afdaling bezig zijn, en wanneer gebeurt dit niet, en  worden geconfronteerd met constant brandende remlichten dan zijn er twee mogelijkheden:

 1) Onze voorganger heeft remmateriaal van een formule Jos Verstappen laten monteren.

 2)  Onze voorganger heeft half in de afdaling een probleem nl. geen remmen meer. 

     Het materiaal van uw auto krijgt het zwaar te verduren in het bijzonder  tijdens afdalingen en niet alleen de remmen.

Tip .

     Doe het tijdens afdalingen rustiger aan, als algemene regel, daal af in dezelfde versnelling als waar u mee omhoog bent gegaan. Laat het toerental in die versnelling oplopen tot ±4000 tpm en rem dan kort maar krachtig af tot u bijna stilstaat, geef geen onnodig gas, alle snelheid die u er zelf inbrengt moet er ( onnodig ) uitgeremd worden.

 

REMOLIE .

     Remolie is eigenlijk geen olie maar een speciale vloeistof welke aan zeer hoge eisen moet voldoen. Iets waar de meeste auto bezitters nooit bij stil staan ( Veel garages ook niet ). Als je het middelste pedaal intrapt wil je graag dat de auto ook afremt wat dan ook meestal wel gebeurt. Nu kun je een hele discussies voeren over een wel of niet gescheiden remsysteem. Het blijft van levensbelang voor elk systeem, ONDERHOUD.

     Bij de meeste auto's blijft het onderhoud beperkt bij het controleren van de voering en blokken                          ( A.P.K. ed. ). Maar wie kan met zekerheid aantonen dat zijn remvloeistof onlangs nog is gecontroleerd op kwaliteit? Zeker weten dat 90 % van de klassieke autobezitter het antwoord schuldig zal blijven.

     Remvloeistof werkt hydraterend, wat zoveel wil zeggen dat het een eigenschap heeft om omgevings vocht op te nemen ( Condens ) wat het  kookpunt van deze vloeistof negatief beïnvloedt, maar ook, en dat is het meest kwalijke het inwendige van ons remsysteem word door het vocht aangetast, dus roestvorming in de remcilinders, met als gevolg lekkende en vastzittende remcilinders met alle vervelende gevolgen van dien en daarmee bedoel ik niet alleen financiële. U kunt dit horror verhaal grotendeels voorkomen door minimaal een keer in de twee jaar de remvloeistof door te spoelen en te verversen. Het is een kleine ingreep maar kan veel ergernis besparen of erger.

TIP.

   1) Gebruik altijd remvloeistof van minimaal " dot 4 " aanduiding of hoger.                                                                2)  Gebruik NOOIT siliconen vloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit reageert zeer agressief op elkaar.  LEVENSGEVAARLIJK.

Jack van der Hoek, beëdigd taxateur.