Spaakwielen.....

 

      We staan er nooit bij stil, maar de spaakwielen onder onze klassieker hebben een zwaar leven en worden dan ook zwaar onderschat wat onderhoud betreft.

      Vooral nu in het voorjaar, eigenlijk voordat het weer gaat kriebelen, zou u eens de auto moeten opkrikken, de centrale wielmoer verwijderen, iemand op de rem laten trappen, dan pakt u de band met beide handen diagonaal vast en probeer links en rechts te draaien. Voelt u nu een meetbare speling  ( speling moet kleiner zijn dan 1 á 1,5 cm ), dan wordt het tijd voor nieuwe spaakwielen.

      Nieuwe spaakwielen MOETEN altijd in combinatie met nieuwe HUBS worden vervangen. Alleen in deze combinatie gaan ze het langst mee en zullen onder ons dan ook niet meer verslijten. Oude hubs met nieuwe wielen of andersom slijten dubbel zo hard. Neem ook nooit gebruikte of geconditioneerde spaakwielen, zonder eerst de speling op elkaar te meten.

      Versleten spaakwielen zijn dodelijk gevaarlijk, het geeft hetzelfde resultaat bij een noodstop als een doorgezaagd rempedaal. Vergeet ook uw reserve wiel  niet te controleren want die kan ook uw nieuwe hubs ruïneren. Hou zoveel mogelijk hetzelfde wiel op dezelfde hub. Beter is het nog om de wielen van een merkteken te voorzien, zodat ze in dezelfde stand weer gemonteerd kunnen worden.

     BELANGRIJKE TIP:

     Neem bij voorkeur een type spaakwiel waar meer spaken in zijn verwerkt dan standaard het geval is.

      VOORBEELD : Austin Healey heeft standaard 60 spaken, uw keuze zou moeten zijn 72 spaken. Het waarom wordt duidelijk als u weet dat tijdens het chroomproces de spaken harder worden, dus gevoeliger zijn voor breken.

                                                       Jack van der Hoek, beëdigd taxateur.                

     
     

^ Top

Home

Hoofdmenu